Samenwerking Royal FloraHolland en Vandejong levert finaleplaats Dutch Design Awards op

07 SEPTEMBER 2017, AMSTERDAM
Vandaag zijn in het kader van de Dutch Design Awards de nominaties voor de Best Client Award bekendgemaakt. Royal FloraHolland is genomineerd voor de bijzondere samenwerking met Vandejong Creative Agency bij de totstandkoming van het innovatieplatform Let it Grow. Naast Royal FloraHolland zijn ook Nationale Opera & Ballet en Koninklijke Mosa genomineerd voor deze internationaal gerenommeerde prijs. De winnaar wordt op zaterdag 28 oktober bekendgemaakt tijdens Dutch Design Week in Eindhoven.

Let it Grow

Royal FloraHolland (RFH) vroeg Vandejong Creative Agency eind 2015 om in het kader van het strategisch programma voor 2020 de nieuwe consumentenstrategie vorm te geven. Silke Tijkotte, lead & founder Let it Grow (RFH): “Na negen maanden hard werken hadden we een stevige strategie, maar wat dan? Hoe vertaal je een dik rapport naar een actieve beweging? We vroegen Vandejong om ons hierbij te helpen. Ze bedachten het merk Let it Grow en hun creatieve invulling hielp ons om snel te starten. Binnen drie maanden lanceerden we Let it Grow. Nu, anderhalf jaar later, zijn we niet meer weg te denken..”

Let it Grow communiceert over de positieve effecten van bloemen en planten en scout wereldwijd trends en laat de groeiende online achterban zien waar jonge ondernemers, onderzoekers, innovators en kunstenaars mee bezig zijn. Daarnaast ondersteunt Let it Grow ondernemers en kunstenaars die vernieuwend werken met bloemen en planten én verbindt hen met de sector zodat ze sneller kunnen groeien en opschalen. In anderhalf jaar tijd is er een groep actieve ambassadeurs in de start-up scene opgestaan, een heel betrokken achterban opgebouwd in de sector en een nieuw internationaal publiek van consumenten bereikt. Zo opende Let it Grow deze week een eigen Concept Store op Amsterdam Centraal waar dagelijks 60.000 potentiële bezoekers kunnen ervaren wat de positieve effecten van bloemen en planten zijn.

Goed opdrachtgeverschap

Royal FloraHolland en Vandejong gingen op een vrij onconventionele manier de samenwerking aan. Franklin de Bekker (Strategy & Concept Let it Grow & Vandejong): “Er was geen pitch, geen opdracht, geen klassieke opdrachtgever/opdrachtnemer situatie. Let it Grow ontstond in onderling vertrouwen en vanuit de overtuiging dat innovatie en vernieuwing ontstaan wanneer er ruimte wordt gegeven aan creativiteit. Let it Grow, Royal FloraHolland en Vandejong zijn heel fluïde aan elkaar verbonden in dit project, je kunt op de website van Let it Grow dan ook niet zien wie waar vandaan komt: we zijn één team.

Dat vertrouwen is bijzonder. Cyril van Sterkenburg (directeur Vandejong): “Het getuigt van veel lef en daadkracht dat Lucas Vos (CEO RFH) zoveel vertrouwen heeft gegeven. Wij hebben als creatief team onze vaardigheden in alle vormen kunnen toepassen. Van concept tot content. Van strategie tot evenement. Van merkontwikkeling tot productdesign.”

Best Client Award

De Best Client Award is de speciale prijs van Dutch Design Awards voor opdrachtgevers die designers en creatieven strategisch inzetten voor hun organisatie. Hiermee wordt goed opdrachtgeverschap in relatie tot design beloond. De prijs wordt jaarlijks toegekend aan de organisatie die design op de meest professionele wijze strategisch, duurzaam en innovatief weet in te zetten. De prijs werd eerder uitgereikt aan o.a. Brabantia, Artis, Heijmans en Ahrend.

Dutch Design Awards

Dutch Design Awards zijn internationaal gerenommeerde prijzen voor het beste ontwerp van Nederland. De prijsuitreiking, een tentoonstelling met het werk van alle finalisten tijdens Dutch Design Week en de uitgave van het Dutch Design Jaarboek vormen samen een platform voor Dutch design in de volle breedte.

www.dutchdesignawards.nl

Over Let it Grow

Let it Grow communiceert over de positieve werking van bloemen en planten. Daarnaast scout Let it Grow wereldwijd trends en laat zien waar jonge ondernemers, onderzoekers en kunstenaars mee bezig zijn. Let it Grow helpt ondernemers en kunstenaars die op vernieuwende manieren werken aan projecten, producten en diensten met bloemen en planten om sneller te groeien. Let it Grow maakt wetenschappelijk onderzoek zichtbaar en toegankelijk en laat zien wat bloemen en planten voor je doen.

www.letitgrow.org

Over Vandejong

Vandejong Creative Agency werkt vanuit de kracht van creativiteit en creëert daarmee economische en maatschappelijke meerwaarde. Vandejong fungeert als katalysator om grote ambities en strategische plannen concreet en creatief vorm te geven in merken en platforms die mensen verbinden. Voor én vooral in samenwerking met anderen, zoals bij Let it Grow, Spring House (clubhuis voor radicale maatschappelijke vernieuwers) en Unseen (platform voor nieuwe fotografie).

www.vandejong.com_

Noot voor de redactie, niet voor publicatie: Neem voor meer informatie, beeldmateriaal en overige persaanvragen contact op met Lonneke Oosterop lonneke@hagenspr.com

"“Het getuigt van veel lef en daadkracht dat Lucas Vos (CEO RFH) zoveel vertrouwen heeft gegeven. Wij hebben als creatief team onze vaardigheden in alle vormen kunnen toepassen. Van concept tot content. Van strategie tot evenement. Van merkontwikkeling tot productdesign.”" Cyril van Sterkenburg (directeur Vandejong)
"“Er was geen pitch, geen opdracht, geen klassieke opdrachtgever/opdrachtnemer situatie. Let it Grow ontstond in onderling vertrouwen en vanuit de overtuiging dat innovatie en vernieuwing ontstaan wanneer er ruimte wordt gegeven aan creativiteit. Let it Grow, Royal FloraHolland en Vandejong zijn heel fluïde aan elkaar verbonden in dit project, je kunt op de website van Let it Grow dan ook niet zien wie waar vandaan komt: we zijn één team.”" Franklin de Bekker (Strategy & Concept Let it Grow & Vandejong)