Amsterdam | The Netherlands | Gepubliceerd op: 19 juni 2013
Pitch
Creative agency Vandejong ontwikkelt Tools For Change voor Humanitas http://pr.co/p/0010la
Creative agency Vandejong heeft Tools For Change ontwikkeld voor Humanitas, de landelijke vereniging voor maatschappelijke dienstverlening en samenlevingsopbouw. Met dit nieuwe merkconcept, een nieuwe communicatiestrategie en een nieuw magazine kan Humanitas zich nu veel duidelijker profileren bij het brede publiek, overheden en bedrijven. Het magazine wordt op meerdere plekken in Nederland feestelijk gelanceerd tijdens de Wereldhumanismedag op vrijdag 21 juni.

Kracht van mensen
Humanitas, als vereniging opgericht in 1945 vanuit het humanistische gedachtegoed, houdt zich in Nederland bezig met meer dan 700 activiteiten, waarbij ruim 11.000 vrijwilligers ruim 54.000 klanten verder helpen. ‘Humanitas steunt mensen die op eigen kracht iets willen doen aan een moeilijke situatie. Daarbij valt te denken aan rouwverwerking, eenzaamheid en thuisadministratie. Onze hulp is gratis, persoonlijk, dichtbij en tijdelijk. We geloven in de kracht van mensen en we reiken hen dan vooral ook de tools aan om zelfstandig verder te kunnen’, zegt Ben van Heesbeen, hoofd Marketing, Communicatie en Fondsenwerving van Humanitas.

Communicatie met dubbele werking
'Dit is een interessante case voor ons bureau, want ondanks de hoge naamsbekendheid van Humanitas, weten weinig mensen wat de organisatie precies doet. Daarom heeft Vandejong een communicatiestrategie voor Humanitas ontwikkeld waarmee de organisatie zowel intern als extern kan communiceren. Centraal daarbij staat dat alle middelen die we voor Humanitas hebben gemaakt dienen als tools for change. Een voorbeeld is dat ieder nummer van het nieuwe magazine draait om een ander thema. Die thema’s behandelen we als tijdloze dossiers, die ook een jaar later nog te gebruiken zijn als gereedschap. Het merkconcept en het magazine zijn pas het begin van de herpositionering. Nederland zal nog veel van Humanitas horen de komende tijd’,  aldus strateeg Cyril van Sterkenburg van Vandejong.

Humanitas steunt mensen die op eigen kracht iets willen doen aan een moeilijke situatie. Daarbij valt te denken aan rouwverwerking, eenzaamheid en thuisadministratie. Onze hulp is gratis, persoonlijk, dichtbij en tijdelijk. We geloven enorm in de kracht van mensen en we reiken hen dan vooral ook de tools aan om zelfstandig verder te kunnen.

— Ben van Heesbeen, hoofd Marketing, Communicatie en Fondsenwerving van Humanitas
Dit is een interessante case voor ons bureau, want ondanks de hoge naamsbekendheid van Humanitas, weten weinig mensen wat de organisatie precies doet. Vandejong heeft een communicatiestrategie voor Humanitas ontwikkeld waarmee de organisatie zowel intern als extern kan communiceren. Centraal daarbij staat dat alle middelen die we voor Humanitas hebben gemaakt dienen als tools for change. Een voorbeeld is dat ieder nummer van het nieuwe magazine, dat vier keer per jaar verschijnt, draait om een ander thema. Die thema’s behandelen we als tijdloze dossiers, die ook een jaar later nog te gebruiken zijn als gereedschap. Het merkconcept en het magazine zijn pas het begin van de herpositionering. Nederland zal nog veel van Humanitas horen de komende tijd.

— Cyril van Sterkenburg, strateeg van Vandejong