Creative agency Vandejong lanceert merkconcept voor eenpersoonsrestaurant Eenmaal

Amsterdam krijgt ’s werelds eerste restaurant voor één

18 JUNI 2013, AMSTERDAM | THE NETHERLANDS
Creative agency Vandejong en ontwerpstudio Marina van Goor lanceren Eenmaal, het eerste eenpersoonsrestaurant ter wereld, dat op donderdag 27 juni opent in Amsterdam. Het initiatief voor dit social-designproject komt van Van Goor, terwijl Vandejong tekende voor de visuele identiteit en het merkconcept. Met Eenmaal willen Van Goor en Vandejong het denken over alleen zijn in de publieke ruimte veranderen en het taboe op alleen uit eten gaan doorbreken.

Spannend experiment daagt bezoekers uit tot alleen zijn
‘Eenmaal is een restaurant zoals je een goed restaurant gewend bent, maar in één ding totaal anders: hier vind je uitsluitend tafels voor één persoon. Waar je doorgaans samen uit eten gaat, ben je bij Eenmaal je eigen gezelschap. Hier kun je dineren in aangename eenzaamheid. Eenmaal is een spannend experiment voor wie nooit alleen uit eten gaat en een aantrekkelijke plek voor wie dit vaker doet’, zegt bedenker Marina van Goor, die met Eenmaal eerder dit jaar succesvol proefdraaide tijdens het culinaire festival De Rollende Keukens op het Westergasterrein in Amsterdam. Van Goor wil met Eenmaal, dat in eerste instantie gelanceerd wordt als pop-up restaurant, het alleen zijn in het openbaar aantrekkelijker maken.

Merk verleidt tot denken
Vandejong heeft het concept van Eenmaal samen met Van Goor doorontwikkeld en verzorgde daarnaast de positionering. ‘Wij willen bij de positionering van het merk Eenmaal twee dingen realiseren. We willen mensen verleiden om naar het restaurant te komen en tegelijkertijd willen we hen stof tot denken geven. Eenmaal is een merk dat midden in de maatschappij staat – we willen laten zien dat alleen eten af en toe heel prettig kan zijn’, aldus Pjotr de Jong, creative director van Vandejong.

Reserveren
Eenmaal opent voor pers en genodigden op donderdag 27 juni aan de Bos en Lommerweg 361 in Amsterdam. Vervolgens is het pop-up restaurant voor publiek open op vrijdag 28 en zaterdag 29 juni. Reserveren bij Eenmaal kan via reserveren@eenmaal.com.

"Eenmaal is een restaurant zoals je een goed restaurant gewend bent, maar in één ding totaal anders: hier vind je uitsluitend tafels voor één persoon. Waar je doorgaans samen uit eten gaat, ben je bij Eenmaal je eigen gezelschap. Hier kun je dineren in aangename eenzaamheid. Eenmaal is een spannend experiment voor wie nooit alleen uit eten gaat en een aantrekkelijke plek voor wie dit vaker doet. " Marina van Goor, bedenker van Eenmaal
"Wij willen bij de positionering van het merk Eenmaal twee dingen realiseren. We willen mensen verleiden om naar het restaurant te komen en tegelijkertijd willen we hen stof tot denken geven. Eenmaal is een merk dat midden in de maatschappij staat – we willen laten zien dat alleen eten af en toe heel prettig kan zijn. " Pjotr de Jong, creative director van Vandejong