Vandejong ontwikkelt TRYOUTS voor Hoog Catharijne

Creatief programmaconcept biedt inzicht in het winkelcentrum van de toekomst

04 OKTOBER 2013, UTRECHT | THE NETHERLANDS
Creative agency Vandejong heeft het programmaconcept TRYOUTS voor het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne ontwikkeld. De opdracht kwam van de belangenvereniging Hoog Catharijne in het kader van het 40-jarig bestaan. Vanaf oktober biedt het winkelcentrum drie maanden lang interactieve publieksprogramma's aan binnen achtereenvolgens de thema's Film, Fashion en Food. Zo gaat Hoog Catharijne samen met de bezoekers op experimentele wijze op zoek naar het winkelcentrum van de toekomst.

Toonaangevend winkelcentrum
Vandejong heeft TRYOUTS ontwikkeld als een onderscheidend programmaconcept om Hoog Catharijne te positioneren als een internationaal toonaangevend winkelcentrum. 'De rationale achter Hoog Catharijne TRYOUTS is 'werk in uitvoering', het is een blik op de toekomst van een nieuw Hoog Catharijne en een blik op de retail van de toekomst. Hiervoor gaan we nieuwe dingen uitproberen en nieuwe belevingen creëren. Zowel als winkelcentrum, winkel, merk, product en bezoeker,' zegt Cyril van Sterkenburg, strateeg bij Vandejong.

Bezoekers spelen een centrale rol binnen het TRYOUTS-concept, zo wordt hun feedback gebruikt bij de programmering. Hoog Catharijne wordt momenteel verbouwd en is naar verwachting in 2019 volledig herontwikkeld. Het experimentele karakter van TRYOUTS geeft een mooie invulling aan deze transitieperiode van een winkelcentrum naar een inspirerende ontmoetingsplek met een breed winkelaanbod.

Drie maanden lang rijke programmering
De aftrap van dit nieuwe concept heeft op donderdag 3 oktober plaatsgevonden met de vertoning van de film 'De Ontmaagding van Eva van End' (genomineerd voor meerdere Gouden Kalveren) in een pop-up bioscoop in de parkeergarage van het winkelcentrum. Daarbij is een samenwerking aangegaan met het in Utrecht gehouden Nederlands Film Festival. Ook in de rest van de maand oktober organiseert Hoog Catharijne speciale activiteiten rondom het thema Film. Zo is er een filmposter-expositie te bezichtigen, worden er op verschillende plekken in Hoog Catharijne huiskamerbioscopen ingericht en krijgt het publiek de unieke gelegenheid om filmscènes na te spelen in een studio met greenscreens.

In de maanden november en december worden soortgelijke activiteiten opgezet binnen de thema's Fashion (waarbij wordt samengewerkt met het Centraal Museum in Utrecht) en Food. Centrale locatie van de programmering wordt een paviljoen dat is ontwikkeld in samenwerking met Wink Experience Architects. Dit paviljoen wordt ingezet als respectievelijk mini-bioscoop, concept store en pop-up restaurant. Naast de ontwikkeling van het programmaconcept voor TRYOUTS is Vandejong verantwoordelijk voor de visuele identiteit en de campagne. 'We zijn blij dat we met Vandejong samenwerken aan dit project, waarmee we vooral vooruitkijken en experimenteren met het winkelcentrum van de toekomst', aldus Jan Hagenouw, voorzitter van de Belangenvereniging Hoog Catharijne.

"De rationale achter Hoog Catharijne TRYOUTS is 'werk in uitvoering', het is een blik op de toekomst van een nieuw Hoog Catharijne en een blik op de retail van de toekomst. Hiervoor gaan we nieuwe dingen uitproberen en nieuwe belevingen creëren. Zowel als winkelcentrum, winkel, merk, product en bezoeker." Cyril van Sterkenburg, strateeg bij Vandejong
"We zijn blij dat we met Vandejong samenwerken aan dit project, waarmee we vooral vooruitkijken en experimenteren met het winkelcentrum van de toekomst. " Jan Hagenouw, voorzitter van de Belangenvereniging Hoog Catharijne