Vandejong lanceert BOOM! voor De Nederlandse Opera

Interactieve communicatiecampagne maakt van Amsterdam een opera

10 OKTOBER 2013, AMSTERDAM | THE NETHERLANDS
Creative Agency Vandejong heeft de interactieve communicatiecampagne 'BOOM! Amsterdam is een Opera' gelanceerd voor De Nederlandse Opera (DNO) die op bijzondere wijze het 200e geboortejaar van de Duitse componist Richard Wagner viert. Geïnspireerd door diens wereldberoemde operacyclus 'Der Ring des Nibelungen', wil DNO de bewoners van Amsterdam met BOOM! uitdagen om na te denken over een duurzame toekomst voor hun stad en ze actief vragen daaraan bij te dragen door het delen van hun ideeën.

Interactieve campagne voor een duurzamere stad
De Nederlandse Opera werkt al twee jaar aan een groot participatieproject rondom Wagner waarin verschillende groepen Amsterdammers worden betrokken. Als creatief bureau werd Vandejong ingeschakeld om een verbindend communicatieconcept te ontwikkelen voor alle losse onderdelen van dit programma en dit tegelijkertijd te presenteren als één verhaal van de stad. Vandejong bedacht een nieuwe verbindende naam, ontwikkelde een filmische trailer, de visuele identiteit en de website voor de campagne.

'Een van de belangrijkste communicatiemiddelen in de campagne zijn de One Minute Opera’s die 16 weken lang elke donderdag bij bomen in de stad worden uitgevoerd door een per bakfiets rondrijdend operakoor. Amsterdammers worden opgeroepen om o.a. via Twitter hun wens voor een duurzamere stad te delen. Deze wensen worden gekoppeld aan een bijzondere Amsterdamse boom. Elke week wordt een inzending vertaald naar een One Minute Opera die ter plaatste wordt opgevoerd bij de Boom van de Week. Deze optredens worden gefilmd en zijn later weer online terug te zien. Elke week een ander verhaal, over een andere toekomst, op een andere plek. Totdat heel Amsterdam een opera is,’ zegt Franklin de Bekker, interactive director van Vandejong.

De campagne vindt plaats in het Wagner-jaar waarmee het 200e geboortejaar van de beroemde componist Richard Wagner wordt gevierd. Wagner werd vooral beroemd vanwege zijn 'Der Ring des Nibelungen'. In deze legendarische operacyclus laat Wagner in vier opera’s een wereld zien die vanaf het begin gedoemd is ten onder te gaan. De Nederlandse Opera daagt iedereen uit om de aarde en de natuur weer op te bouwen en de wereld samen schoner, mooier en duurzamer te maken. 'Der Ring des Nibelungen' gaat in het seizoen 2013-2014 voor het laatst in reprise.

Concept versterkt vorm en inhoud
Naast dit deel van de campagne zijn er van oktober 2013 tot februari 2014 ruim veertig muziekstukken te horen die speciaal voor BOOM! zijn gecomponeerd. Deze stukken worden op allerlei locaties in Amsterdam ten gehore gebracht, van persoonlijke liederen met 30 vrouwen in stadsdeel Bos en Lommer tot koorzangen in stadsdeel IJburg en melodrama’s in het Amsterdamse Muziektheater. 'Vandejong combineert concept, inhoud, vorm en communicatie waardoor een breed publiek via BOOM! op een laagdrempelige manier kennis kan maken met de wereld van opera en Wagner in het bijzonder,' aldus Marije Kool, marketing manager bij De Nederlandse Opera.

Voor dit project heeft Vandejong samengewerkt met Studio Stomp, filmmaakster Jacobine van Hellemond, animator Mitchel Tan en illustrator Merijn Hos.

"Dankzij de samenwerking met Vandejong zijn we erin geslaagd om een vernieuwend communicatieproject te starten dat mensen verbindt rondom waardevolle thema's als de toekomst en de verduurzaming van de stad. Daarnaast kunnen vele mensen via Boom! op een laagdrempelige manier kennis maken met de wereld van opera en Wagner in het bijzonder." Marije Kool, marketing manager bij De Nederlandse Opera
"Een van de belangrijkste communicatiemiddelen in de campagne zijn de One Minute Opera’s die 16 weken lang elke donderdag bij bomen in de stad worden uitgevoerd door een per bakfiets rondrijdend operakoor. Amsterdammers worden opgeroepen om o.a. via Twitter hun wens voor een duurzamere stad te delen. Deze wensen worden gekoppeld aan een bijzondere Amsterdamse boom. Elke week wordt een inzending vertaald naar een One Minute Opera die ter plaatste wordt opgevoerd bij de Boom van de Week. Deze optredens worden gefilmd en zijn later weer online terug te zien. Elke week een ander verhaal, over een andere toekomst, op een andere plek. Totdat heel Amsterdam een opera is." Franklin de Bekker, interactive director van Vandejong