Vandejong ontwikkelt tentoonstellingscampagne over Van Oostsanen

Campagne benadrukt het veelzijdige karakter van de eerste Hollandse meester

12 MAART 2014, AMSTERDAM | NEDERLAND
Creatief bureau Vandejong ontwikkelde in opdracht van het Amsterdam Museum en het Stedelijk Museum Alkmaar een campagne voor de grootste overzichtstentoonstelling over de 16e-eeuwse kunstenaar Jacob Cornelisz van Oostsanen. Deze 'eerste Hollandse meester' is bij het grote publiek nog onbekend. De campagne schetst het complete beeld van Van Oostsanen, waardoor iedereen direct met hem kan kennismaken. De tentoonstelling wordt op 15 maart aanstaande door Gijs Scholten van Aschat geopend in de Grote Kerk in Alkmaar.

Publiek maakt direct kennis met Van Oostsanen
Het grote publiek heeft waarschijnlijk nog nooit gehoord van Jacob Cornelisz van Oostsanen. Maar Van Oostsanen was in zijn tijd een gevierd kunstenaar en succesvol cultureel ondernemer. “Juist omdat weinig mensen weten wie Van Oostsanen is, hebben we een campagne ontwikkeld die het complete verhaal verteld van de ‘vergeten kunstenaar’. We presenteren Van Oostsanen in al zijn rollen: de perfectionist, de opportunist, de ondernemer, de multitasker, de verleider, de gelovige en de familieman. Zo wordt voor iedereen meteen duidelijk hoe bijzonder hij was, en dat Van Oostsanen thuishoort tussen andere grote Hollandse meesters, zoals Rembrandt, van Gogh en Mondriaan”, aldus strategy director Menno Liauw.

Grootste overzichtstentoonstelling
Van Oostsanen – de eerste Hollandse meester is de grootste overzichtstentoonstelling over het leven en het werk van Van Oostsanen. Vanuit de hele wereld zijn kunstwerken naar Nederland gehaald en er zijn maar liefst zestig schilderijen, twintig prenten en ruim zestig houtsnedes en tekeningen te zien. “Van Oostsanen was een meester in vele kunstvormen, technisch sterk en een visionair. Het krachtige van de campagne is dat het publiek dit meteen meekrijgt. In plaats van zich enkel te richten op de vormgeving, heeft Vandejong de kunstenaar omarmd en zijn complete verhaal vertaald naar een inhoudelijke campagne”, aldus Paul Spies, directeur Amsterdam Museum.

Verschillende verhalen op drie locaties
De tentoonstelling is verspreid over drie locaties, en op elke plek ontdekken bezoekers iets ander over Van Oostsanen. Zo wordt in het Stedelijk Museum Alkmaar het complete kunsthistorisch overzicht getoond. Het Amsterdam Museum richt zich op het ondernemerschap van Van Oostsanen en de tijd waarin hij leefde. En de Grote Kerk in Alkmaar wordt de gewelfschildering Het Laatste Oordeel getoond, dat Van Oostsanen maakte in 1518. Om de drie hoofdlocaties met elkaar te verbinden zijn in samenwerking met de ANWB speciale fiets- en wandelroutes uitgezet. Deze routes voeren langs de belangrijkste plekken uit het leven van Van Oostsanen.

"“Juist omdat weinig mensen weten wie Van Oostsanen is, hebben we een campagne ontwikkeld die het complete verhaal verteld van de ‘vergeten kunstenaar’. We presenteren Van Oostsanen in al zijn rollen: de perfectionist, de opportunist, de ondernemer, de multitasker, de verleider, de gelovige en de familieman. Zo wordt voor iedereen meteen duidelijk hoe bijzonder hij was, en dat Van Oostsanen thuishoort tussen andere grote Hollandse meesters, zoals Rembrandt, van Gogh en Mondriaan.”" Menno Liauw, strategy director Vandejong
"“Van Oostsanen was een meester in vele kunstvormen, technisch sterk en een visionair. Het krachtige van de campagne is dat het publiek dit meteen meekrijgt. In plaats van zich enkel te richten op de vormgeving, heeft Vandejong de kunstenaar omarmd en zijn complete verhaal vertaald naar een inhoudelijke campagne.”" Paul Spies, directeur Amsterdam Museum