Zorg on demand: Amsterdam komt met wereldwijde primeur in de zorg

Met een druk op de zorgknop kunnen ouderen direct zorg bestellen.

29 APRIL 2014, AMSTERDAM | NEDERLAND
Amsterdam, 29 april 2014 – Vijf innovatieve bedrijven uit Amsterdam (Mantelaar, Tooost, Vandejong, M2Mobi en TaxiID) ontwikkelden de zogenaamde zorgknop: een systeem waarmee ouderen on demand zorg kunnen bestellen. Ouderen bepalen zelf wanneer ze zorg krijgen en waarvoor ze die inzetten. Met één druk op de knop staat er binnen een half uur een geneeskundestudent van Mantelaar voor de deur, klaar om aan de slag te gaan.

Ondersteuning voor mantelzorgers

Steeds meer ouderen blijven langer zelfstandig thuis wonen. Vanwege bezuinigingen in de zorg, maar ook omdat het gewoon prettiger is om in je eigen huis te blijven wonen. Voor zorg en ondersteuning rekenen ouderen vaak op familie, vrienden en buren. Maar die kunnen niet altijd paraat staan, omdat ze bijvoorbeeld overdag werken, niet in de buurt wonen of soms met vakantie zijn. Zorgnetwerk Mantelaar, on demand-software bedrijven Tooost en TaxiID, mobile agency M2Mobi en creatief bureau Vandejong bedachten een oplossing die uniek is in de wereld: zorg on demand.

Zo werkt de zorgknop

De zorgknop werkt heel eenvoudig. Titiaan Zwart van Mantelaar legt het uit: “Stel, mevrouw De Vries stapt uit haar bed en loopt naar de keuken. Wanneer ze het licht aandoet blijft het donker, waardoor ze haar knie stoot aan de tafel. Ze drukt op de zorgknop en binnen een half uur staat er een student op haar stoep die haar komt helpen. En die meteen de lamp in de keuken even vervangt.”

Kwaliteitszorg door studenten

De zorgknop werkt met geneeskundestudenten. Zwart: “Zij weten wat het betekent om zorgzaam te zijn en zien het bovendien meteen wanneer een situatie om meer medische hulp vraagt.” Alle studenten worden uitgebreid gescreend en opgeleid door Mantelaar. Ze kunnen ouderen op verschillende manieren helpen. Met een toiletbezoek bijvoorbeeld. Maar ook met boodschappen doen, een e-mail versturen, koken of steunkousen aantrekken.

Ouderen gezocht voor pilot in Amsterdam

Op dit moment wordt de zorgknop in een pilot in Amsterdam getest. Er is nog plek voor thuiswonende ouderen die ondersteuning nodig hebben. Vrienden en familie kunnen contact opnemen met Mantelaar via 020 205 09 49. De test loopt tot zomer 2014.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie

Voor meer informatie, interviews en/of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Titiaan Zwart via titiaan@mantelaar.nl of 06-38311009.

Over Mantelaar

Mantelaar is een alternatief op de reguliere thuiszorg. Wij bieden niet alleen de nodige zorg, we vinden met name de persoonlijke aandacht van groot belang. Wij willen uw ouders, samen met hun omgeving, de zorg en aandacht geven die ze verdienen. Wij doen dit door u als mantelzorger te helpen op de momenten dat u er niet kunt zijn. U hoeft zich dan even geen zorgen te maken.

www.mantelaar.nl

Vandejong Creative Agency

Vandejong is een creatief bureau gevestigd in Amsterdam. We ontwikkelen new formats voor een steeds veranderende wereld. Ons team van creatieve strategen, business experts, grafisch en online designers, copywriters en onderzoekers helpt organisaties om zichzelf te vernieuwen en op innovatieve manieren in contact te komen met hun community.

Over Tooost

Het soft- en hardware bedrijf Tooost ontwikkelde de on-demand taxi-knop voor hotels, restaurants en bedrijven. Met één druk op de knop wordt een taxi besteld en krijgt de besteller te weten wie er komt, en hoe laat de taxi arriveert. Op dit moment staan er meer dan 1.000 kastjes in Nederland waarmee dagelijks taxi’s worden besteld.

TaxiID

TaxiID levert online oplossingen voor taxibedrijven. Met de techniek van taxiID worden aanvragen automatisch ingepland en uitgegeven op basis van locatiegegevens vanuit de taxiID-apps. Met ruim 2.200 klanten is taxiID in korte tijd een belangrijke speler in de taxibranche geworden.

www.TaxiID.nl

M2Mobi

M2Mobi is een full service mobile agency uit Amsterdam. Met ons team van creatievelingen, UX-designers en techneuten richten we ons volledig op mobiel. We helpen grote merken met hun mobiele strategie en de ontwikkeling van apps. Schiphol heeft in 2014 met de door ons ontwikkelde app voor het derde jaar op rij de Moodies Award “#1 Aiport App Worldwide” gekregen.

www.m2mobi.com

"Stel, mevrouw De Vries stapt uit haar bed en loopt naar de keuken. Wanneer ze het licht aandoet blijft het donker, waardoor ze haar knie stoot aan de tafel. Ze drukt op de zorgknop en binnen een half uur staat er een student op haar stoep die haar komt helpen. En die meteen de lamp in de keuken even vervangt." Titiaan Zwart van Mantelaar
"Geneeskundestudenten weten wat het betekent om zorgzaam te zijn en zien het bovendien meteen wanneer een situatie om meer medische hulp vraagt." Titiaan Zwart van Mantelaar