Vandejong sluit 28-jarig bestaan Mediafonds af met een knal

This is Media: de Kunst van het Maken is de eerste editie van een makersfestival

06 OKTOBER 2016
Het Mediafonds vroeg Vandejong Creative Agency hun afscheidscampagne vorm te geven in het najaar van 2016. Het resultaat is het festival This is Media: de Kunst van het Maken, dat op 7 oktober 2016 plaatsvindt in een bijzondere kunstenaarsloods in Amsterdam-Noord. De VPRO zag This is Media als een dankbare aanleiding om het fonds ook op televisie nog eens in het zonnetje te zetten en zendt een special uit vanaf 23.10 uur op zaterdagavond 8 oktober op NPO 2.

Hoe neem je afscheid van een fonds dat decennialang de meest vernieuwende mediaproducties mogelijk heeft gemaakt? Liever niet natuurlijk, maar als het moet, dacht Vandejong Creative Agency, dan groots en met de blik op de toekomst gericht. Vandejong geeft vorm aan This is Media - De Kunst van het Maken: festival en afscheidsfeest extraordinaire ter viering van 28 jaar Mediafonds, op 7 oktober 2016.

Het Mediafonds vroeg Vandejong een afscheidscampagne vorm te geven in het najaar van 2016. Dit jaar wordt het fonds vanwege overheidsbezuinigingen opgeheven. Vandejong vertaalde deze vraag naar een inspirerend festival, gemaakt voor en door makers; een festival met de potentie om een jaarlijks terugkerend evenement te worden.

Zeven getalenteerde film-, radio-, televisie- en gamemakers stellen het festival samen. Op het programma staan workshops, presentaties en debatten over het maken van mediaproducties anno 2016. Gasten uit binnen- en buitenland, waaronder Sunny Bergman, ‘Hokjesman’ Michael Schaap, fun-goeroe Bernie DeKoven en schrijver/muzikant/filmmaker John Maclean zullen sessies verzorgen in een bijzondere kunstenaarsloods in Amsterdam-Noord op 7 oktober.

Wie wil meegenieten van dit inspirerende makersfestival kan het nu al online volgen op www.thisismedia.nl. Daar vind je meer over de sprekers, hun werk en inspiratiebronnen en maak je kennis met de redactieleden, zelf allemaal getalenteerde makers. Ook ontdek je hier een schat aan producties uit het beste van 28 jaar Mediafonds.

Daarnaast zendt de VPRO op zaterdag 8 oktober vanaf 23.10 uur een special uit: De Kunst van het Maken. Presentator Pieter van der Wielen en This is Media-interviewer en paard Gerard Ventus praten met verschillende makers over wat hen inspireert. Onder meer makers Boudewijn Koole, Ester Gould en Lernert & Sander vertellen over hun prijswinnende werk, inspiratiebronnen en lievelingsemoji’s.

Aansluitend op NPO 2 volgt De Nacht van het Mediafonds. Maar liefst zeven uur lang non-stop documentaire, fictie, animatie, dansfilm en videokunst bij de VPRO, allemaal mede mogelijk gemaakt door het Mediafonds.

Volg This is Media op 7 oktober via https://www.facebook.com/mediafondsthisismedia en www.thisismedia.nl

De Kunst van het Maken
Zaterdag 8 oktober van 23.10 tot 00.00 uur op NPO 2

De Nacht van het Mediafonds