This is nog maar het begin

Festival This is Media zet makersmentaliteit Mediafonds voort

13 OKTOBER 2016, AMSTERDAM
Op 7 oktober vond This is Media plaats; ter ere van 28 jaar Mediafonds, het festival waar de Kunst van het Maken centraal staat. Zeven getalenteerde film-, radio-, televisie- en gamemakers stelden het festival samen met een programma over het maken van mediaproducties anno 2016. We kijken hier letterlijk terug op een geslaagde dag: sessies zijn online te bekijken, evenals een special van de VPRO. Maar ook verheugen we ons op het voortzetten van het makersfestival in de toekomst.

Voor wie niet bij het festival kon zijn bracht de VPRO een verslag vanaf This is Media: De Kunst van het Maken, op NPO 2 op zaterdagavond 8 oktober. Met een hoofdrol voor festivalpresentator Gerard Ventus (een rol van Niki Padidar) en gesprekken met sprekers uit binnen- en buitenland. Aansluitend werd De Nacht van het Mediafonds uitgezonden: maar liefst zeven uur lang non-stop documentaire, fictie, animatie, dansfilm en videokunst, allemaal mede mogelijk gemaakt door het Mediafonds. Als klap op de vuurpijl kwam de uitzending van Tegenlicht de volgende dag tot stand met steun van het Mediafonds, onder regie van Alexander Oey met het thema Cultuurbarbaren.

Een aantal sessies van This is Media staan online op de website van het festival, onder meer die van de Amerikaanse fun theorist Bernie DeKoven en filmmaker John Maclean.

Lees ook de artikelen uit Het Parool, NRC en De Groene Amsterdammer over het Mediafonds en This is Media.

OVER THIS IS MEDIA

Hoe neem je afscheid van een fonds dat decennialang de meest vernieuwende mediaproducties mogelijk heeft gemaakt? Liever niet natuurlijk, maar als het moet, dacht Vandejong Creative Agency, dan groots en met de blik op de toekomst gericht. Vandejong gaf vorm aan This is Media - De Kunst van het Maken: festival en afscheidsfeest extraordinaire ter viering van 28 jaar Mediafonds, op 7 oktober 2016. En als het aan Vandejong ligt, een festival met de potentie om een jaarlijks terugkerend evenement te worden.